środa, 18 lutego 2015

Sernik tradycyjny

Od jakiegoś czasu chodził za mną sernik. Klasyczny bez udziwnień, ale u mnie również bez rodzynek. Nie znoszę rodzynek. Sernik ten już piekłam dwa razy, próbowałam tylko raz ;-)
Podczas ostatniego pobytu w domu znalazłam czas na upieczenie tego planowanego sernika dopiero przed wyjazdem, i to tak samym wyjazdem, bo po wyłączeniu piekarnika i uchyleniu drzwiczek złapałam za walizkę i ruszyłam do drzwi :-) Mama mi zdjęcie wypieku wysłała, sernik dalej za mną chodził, bo przecież nie zjadłam, więc jakiś czas po powrocie do domu upiekłam i dla nas :-)
No w sumie dla siebie, bo facet za sernikami nie przepada ;-)

Link do przepisu : http://www.mojewypieki.com/przepis/sernik-tradycyjny

Przekopiowany :

Składniki na sernik :
1000 g twarogu tłustego lub półtłustego, zmielonego przynajmniej dwukrotnie
200 g masła
250 g drobnego cukru do wypieków (lub mniej)
4 duże jajka (lub 5 małych), oddzielnie białka i żółtka
50 g kaszy manny
2 łyżki mąki ziemniaczanej
aromat waniliowy lub rumowy
1 łyżeczka proszku do pieczenia /można pominąć/
bakalie: rodzynki lub kandyzowana skórka pomarańczowa, wedle upodobania


Wszystkie składniki powinny być w temperaturze pokojowej.

W misie miksera rozetrzeć masło z cukrem do otrzymania puszystej i jasnej masy. Dodać żółtka, aromat i zmiksować. Stopniowo dodawać twaróg, dalej ucierając. Dodać kaszę manną, proszek do pieczenia, mąkę ziemniaczaną, zmiksować. Dodać skórkę pomarańczową i/lub rodzynki, wymieszać. Białka ubić na sztywno i delikatnie wmieszać do masy serowej.

Piec w wyłożonej papierem do pieczenia tortownicy o średnicy 23 cm, przez około 60 minut w temperaturze 170°C. Wystudzić w wyłączonym i lekko uchylonym piekarniku.

Dowolnie udekorować, np. polewą czekoladową.

Miękka polewa czekoladowa:
70 ml śmietany kremówki 36%
70 g czekolady, gorzkiej lub mlecznej, posiekanej

W małym garnuszku podgrzać śmietanę kremówkę. Zdjąć z palnika, dodać czekoladę. Odstawić na 2 minuty, po czym wymieszać do otrzymania gładkiej polewy. Odstawić w chłodne miejsce do zgęstnienia.


Pierwszym razem sernik robiłam z dodatkiem kandyzowanej skórki pomarańczowej, bez polewy. Drugim razem, po wskazówkach mamy ("Jeśli lubisz słodki musisz dodać więcej cukru"), sypnęłam tego cukru więcej, ale zachowawczo, olałam skórkę, więc był bez dodatków, za to zmontowałam polewę zgodnie z przepisem i posypałam jak na blogu Moich wypieków srebrnymi kuleczkami :-)

Załączam więc zdjęcia z wyrobu nr 1 ;-)

Cukier z masłem utrzeć


Dodać żółtka


Po trochu "wmiksowuję" twaróg


Jak już cały twaróg dodany to mąka i kasza leci


Na prawie koniec zależnie od upodobań - kandyzowana skórka lub rodzynki, ilość dowolna


Ubijamy białka na pianę


Jak już ubita na sztywno to delikatnie łączymy z masą serową


Masa ostatecznie wygląda tak


Wysmarowałam masłem tortownicę, wlałam masę, wygładziłam i do pieca


I tak za pierwszym razem, ze skórką pomarańczową, sernik wyszedł tak



A za drugim razem, bez wkładu za to z polewą, o tak



I co mogę napisać? Sernik oczywiście wyszedł przepiękny, mimo, że te parę gram więcej cukru sypnęłam, jak dla mnie dalej mógłby być słodszy. Ale polewa też coś tam daje, więc nie narzekam. Takiego przepisu szukałam, tradycyjnego, prostego, bez udziwnień. No i mam i nie narzekam :-)
Przepis oceniam na 4,5/5.

Smacznego,
A.

1 komentarz: